Hopp til innholdet

SEO for bedrift

SEO for bedrift | Nettpakke.no

Hva kan SEO gjøre for deg?


Hvis du eier en bedrift og er på nett, har du nok hørt om SEO og synlighet – Søkemotoroptimalisering. (Search Engine Optimization på Engelsk). Sjansen er stor for at du har blitt rådet til å ta tak i det utallige ganger. Hvorfor burde man egentlig lytte til de rådene og ha fokus på det? Hva betyr SEO for bedrift? La oss dykke inn i hoveddelene og forklare.

SEO spiller en viktig rolle i enhver vellykket markedsføringsstrategi. Hvis du ikke er kjent med SEO, er det kanskje fordi du ikke er overbevist. Er det verdt pengene dine eller tiden din? Det er forståelig. Det er derfor vi skal fortelle deg hva SEO for bedrift egentlig er og hovedsaklig hvorfor det er så viktig.

SEO for bedrift hos Nettpakke.no
SEO for bedrift | Synlighet med Nettpakke.no

Hva er SEO?


For å si det enkelt. SEO, som står for søkemotoroptimalisering, er prosessen med å forbedre nettstedet ditt. Det gjøres på en måte som hjelper nettsiden å rangere høyere i søkeresultatene når spesifikke ord og uttrykk blir omtalt. Det gjøres på en slik måte at søkerne finner enkelt frem til riktig sted.


For å forstå hvorfor dette betyr noe, tenk på hvordan du får den informasjonen du trenger i hverdagen din. Hva gjør du for eksempel når du vil kjøpe en ny TV, men ikke sikker på hvilken du skal kjøpe? Eller når du er på ferie og vil vite om noen av de beste restaurantene som er i nærheten? Eller når du vil lære deg et nytt språk. Du tenker på samme måte som oss – Google. Enten fra telefonen eller datamaskinen, og så søker du på «beste 40-tommers TV». «Fantastiske restauranter i nærheten av meg». Eller «hvordan lære fransk.» Deretter begynner du å bla gjennom søkeresultatene. Du ser etter nettstedene som passer best for deg og dine behov.


Google sin jobb i alt dette er å vise resultatene basert på hva de mener vil være nyttige for deg, basert på de spesifikke ordene du søkte på. For at nettstedet ditt skal vises øverst i søkeresultatene, skjer det ikke bare ut av ingenting. Søkemotoren er avhengig av søkemotoroptimalisering for å informere den om hva nettstedet handler om. Det hjelper deg derfor med å rangere høyere når den får riktig info fra ditt nettsted. Riktig info skaper synlighet.


Hva SEO faktisk betyr for deg og din bedrift?


Få kvalitetstrafikk til nettstedet ditt. Søkemotoroptimalisering er en innkommende markedsføringsstrategi. Det er motsetningen til de tradisjonelle ‘utgående’ reklamekanalene som fokuserer på å nå forbrukere uansett om de vil høre fra deg, eller ikke. Så fokuserer innkommende metoder på å få leserne til deg når de trenger informasjon om bransjen, produktet eller tjenestene dine.
Inngående markedsføring er mer kundesentrert, og det innebærer å skape viktige ressurser og gjøre nyttig informasjon lett tilgjengelig. I motsetning til de tradisjonelle metodene som går på betalt informasjonsspredning. Så venter inngående markedsføring til brukerne er klare eller ønsker å finne informasjon om produktet eller bransjen din. Deretter vil dem finne deg. Denne metoden resulterer i mer kvalifiserte forretningsledninger.


Fokuserer du på å hente inn forbrukere som søker informasjon som er relatert til produktene og / eller tjenestene dine? Det garanterer å nå målgruppen din mye mer effektivt. I tillegg er du i stand til å markedsføre for folk som allerede vurderer et kjøp. Dermed er potensialet for salg høyere.

Øk din synlighet med søkemotoroptimalisering | Nettpakke.no
Øk synlighet med SEO for bedrift | Søkemotoroptimalisering

Øk din synlighet og rangering

Dette er den andre tingen SEO vil gjøre for nettstedet ditt. Å øke synligheten er når potensielle kunder søker etter noe du tilbyr på Google, så popper ditt nettsted opp. Synlighet går hånd i hånd med rangeringen din. Jo høyere du rangerer i søkeresultatene, jo mer synlig er du. Jo mer vil potensielle kunder klikke seg gjennom nettstedet. I tillegg, desto mer effektiv SEO-innsats, jo høyere vil du rangere, og dermed jo mer synlig vil du være. Så vi kan si at både rangering og synlighet er direkte avhengig av SEO-strategien din.


Gir nettstedet autoritet og tillit

Dette blir stadig mer kritisk for både søkemotorer og deres brukere. I bunn og grunn, autoritet betyr at nettstedet ditt er av høy kvalitet. Du er pålitelig, relevant og viktigst – har noe å tilby. Effektiv SEO-innsats gir deg mer autoritet innen ditt felt. Dette øker rangeringen din og til slutt ønsker flere potensielle kunder å stole på merkevaren din enda mer.


Det skaper en bedre brukeropplevelse – ønsker du å gi alle som besøker nettstedet ditt en opplevelse de aldri vil glemme? I så fall bør SEO være ditt førstevalg. Dette er tid som burde investeres. Å generere innholdet, men også optimalisere nettstedet med SEO på siden, forbedrer nettstedets brukervennlighet. Dette skaper en positiv og sømløs kundeopplevelse.

For eksempel; ved å gjøre nettstedet ditt responsivt, gjør du ikke bare det brukbart. Du gir brukere med mobile enheter muligheten til å få tilgang til nettstedet ditt, på samme måte som en bærbar datamaskin. På samme måte spiller sidehastigheten din også en viktig rolle i den generelle brukeropplevelsen.

Langsom lastehastighet fører til høyere avvisningsfrekvens. Det betyr at brukerne forlater siden din umiddelbart eller fort etter at de lander på den. Det vil så klart alle unngå! Så øk lastehastigheten din, reduser fluktfrekvensen, og øk deretter konverteringen.
Vekst – til slutt, det du vil oppnå med alt dette er at virksomheten din skal vokse.

Du vil oppnå så mange besøkende som mulig.

SEO – Søkemotoroptimalisering hjelper deg med å:

  • bygge bedre brukerrelasjoner
  • forbedre brukeropplevelsen
  • øke autoriteten til nettstedet ditt
  • øke kvalitetstrafikken til nettstedet ditt
  • hjelpe deg med å skille deg ut fra resten av konkurransen
  • øke konverteringene

Alle disse komponentene skaper lojale kunder, mer salg og til slutt mer vekst for bedriften din.


Det er ikke enkelt, men det er verdt det


SEO er på ingen måte et enkelt oppdrag, da det involverer forskjellige taktikker, teknikker og en faglig praksis. Dessuten utvikler denne praksisen seg alltid når nye teknologier dukker opp, forbruker- og nettbrukeradferd endres, og når søkemotorer endrer algoritmene. Selv med alle disse er SEO fortsatt veldig viktig. Spesielt hvis du vil at bedriften din skal være synlig på nett. Du vil være i stand til å oppnå mye med SEO. Derfor er det greit å ha litt kunnskap på veien, så hjelper det deg mot dine mål.

Vil du ha SEO for bedrift? Vil du skape synlighet på nett? Er du klar for å ta et steg videre i riktig retning? Sjekk våre tjenester HER og ta kontakt, så bygger vi en god strategi!