Hopp til innholdet

Hva er SEO og hvorfor er det viktig?

Hva er SEO og hvorfor er det viktig? Kort fortalt er dette innstillingene som gjøres for at du skal bli funnet i søkemotorer slik som Google og Bing. Søkemotoroptimalisering krever en del kompetanse fordi du må vite hvordan du skal utføre de tekniske innstillingene. I tillegg må du optimalisere tekstene dine etter «reglene» til Google, slik at Google forstår at sidene dine er relevante og viktige.

Når en bruker av Google søker på en av nøkkelordene og tjenestene dine, vil Google hente frem den informasjonen Google best mener svarer på brukerens søk. Siden det er milliarder av indekserte sider på en søkemotor som Google, vil Google automatisk rangere de ulike sidene forhold til flere parametere.

Når vi søker på nett, leter vi ikke lenger enn vi må

Om du ikke har en SEO-ekspert som kan hjelpe deg med å optimalisere sidene, er sjansene store for at du rangerer lavt – og som vi alle vet – søker vi ikke lenger enn vi må. Derfor er sannsynligheten for at du går glipp av potensielle kunder stor. I dette innlegget vil prøve å gi deg en overordnet forståelse av hva SEO er og hvorfor det er viktig. Det er imidlertid flere ting som påvirker din synlighet på Google bla. Google Ads, Google tjenester og sosiale medier.

Det finnes flere søkemotorer, men den største er Google med sine 8 milliarder indekserte sider. Så hvordan er det at akkurat din bedrift skal bli funnet?

Det vi skriver om Google i dette innlegget, gjelder andre søkemotorer også. Husk imidlertid at LinkedIn, Facebook og Instagram også er søkemotorer, men der gjelder en litt annen SEO. I kommende innlegg på Nettpakke-bloggen vil vi gradvis dele hvordan det hele henger sammen. For å følge med på oppdateringene anbefaler vi deg å følge oss både på Instagram og Facebook.

Photo by ÇAĞIN KARGI on Unsplash

Hva er SEO?

Enkelt fortalt handler SEO om å sørge for at du blir funnet på nett, men det handler også om å få bedre kontroll på hvordan du fremstår på nett.

Hvordan utføres SEO

Fordi en webside ikke lenger er som en gammel hytte som du glemmer bort, men et topp moderne hus der du pusser opp, inviterer gjester og bygger om når det trengs – er det viktig at du har et veinett med riktige skilt slik at det blir enkelt å finne frem. SEO handler om å gjøre at Google oppfatter din bedrift som relevant og god forhold til det folk søker på. For din bedrift innebærer dette at du må:

  • Optimalisere det du deler på nett rent teknisk
  • Optimalisere tekstene og artiklene dine på nett
  • Bruke bilder med SEO-instillinger
  • Bruke videoer med SEO-instillinger
  • Optimaliser layout, oppbygging og hastighet
  • Være aktiv

Hva skjer når du leter etter noe, og du ikke finner det?

Vi liker å sammenligne SEO med et bibliotek kartotek. Kan du forestille deg hvordan det vil være å finne en bok på Deichman Bibliotek? Og så kan du forestille deg hvordan det vil være om de ikke hadde hatt et kartotek? Hvilken bok du ville endt opp med hadde blitt tilfeldig, om du ikke skulle lett gjennom mer enn en million bøker. Det er akkurat slik det fungerer på Google. Derfor er SEO noe du ikke har råd til å ta tak i senere.

Spørsmålet du bør ta stilling til, er leverandørene din på web og sosiale medier kan utføre SEO for bedriften din?

Hva SEO faktisk betyr for deg og din bedrift?


Få kvalitetstrafikk til nettstedet ditt. Søkemotoroptimalisering er en innkommende markedsføringsstrategi. Det er motsetningen til de tradisjonelle ‘utgående’ reklamekanalene som fokuserer på å nå forbrukere uansett om de vil høre fra deg, eller ikke. Så fokuserer innkommende metoder på å få leserne til deg når de trenger informasjon om bransjen, produktet eller tjenestene dine.
Inngående markedsføring er mer kundesentrert, og det innebærer å skape viktige ressurser og gjøre nyttig informasjon lett tilgjengelig. I motsetning til de tradisjonelle metodene som går på betalt informasjonsspredning. Så venter inngående markedsføring til brukerne er klare eller ønsker å finne informasjon om produktet eller bransjen din. Deretter vil dem finne deg. Denne metoden resulterer i mer kvalifiserte forretningsledninger.


Fokuserer du på å hente inn forbrukere som søker informasjon som er relatert til produktene og / eller tjenestene dine? Det garanterer å nå målgruppen din mye mer effektivt. I tillegg er du i stand til å markedsføre for folk som allerede vurderer et kjøp. Dermed er potensialet for salg høyere.

Vil du høre hva vi kan gjøre for deg?

Digitaliseringen har eksplodert de siste to årene, og vi har fått en ny normal. Spørsmålet er om du er har oppdaterte websider og digitale kanaler? Får du den rangeringen og responsen du ønsker? Vi kan hjelpe deg med å utvikle alle dine digitale flater, tilby drift og sørge for at du er aktuell, aktiv og at du rangerer høyt. Ta kontakt slik at vi kan hjelpe deg: kontakt@nettpakke.no!