Hopp til innholdet

Dette må du vite om Sosiale Medier

Det er ikke like åpenbart for alle at du faktisk må være sosial for å ha glede av sosiale medier! Alt for ofte er vi opptatt av egne kampanjer – noe som er vel og bra, men uten enkle grep som å like, kommentere og dele (og på den måten bygge et sosial nettverk) får man ikke full uttelling for kampanjen sin. I dette innlegget kommer vi med noen enkle og konkrete tips på hvordan du kan skape organisk vekst rundt dine kanaler, enten de er på LinkedIn, Facebook, TikTok eller Instagram.

Sosiale antenner i sosiale medier:

  1. Sosiale basics: Forventer du 100 likes, bør du også gi 100 likes.
  2. For å oppnå kontakt: Du blir lettere lagt merke til om du legger inn en kommentar.
  3. Bygg en tettere relasjon med noen du ikke kjenner: Peil deg ut et par bedrifter eller følgere som du setter en stjerne på. Når du favoriserer profiler du vil følge med på, vil du alltid få med deg når de deler noe.
  4. Bygg en god SoMe-kultur i bedriften din: Jobb med å få alle i organisasjonen din til å engasjere seg i kampanjene deres. Jobb med å motivere dem til å gi en tommel opp og kommentere innlegg.
  5. Fortjen din reklameplass: Om du skal fortjene «retten» til å eksponere nettverket ditt for en reklame, bør du «betale» for den først. Gi verdifulle innlegg, som gir følgerne dine underholdning, informasjon eller opplevelser slik som seminarer, kurs eller verdifulle rapporter. Når dette er gjort er følgerne dine mer mottakelige for SoMe-kampanjen din. Og sjansene er større for at du oppnår konverteringer.

Dette må bedriften din ta hensyn til i sosiale medier:

  1. Følgere først, så content – og så litt av begge deler: Bygg følgerskare opp til et visst nivå, før du retter fokus på kampanjene. Uten mange nok følgere vil du automatisk begrense potensialet til innleggene dine.
  2. En kanal av gangen: Om du har begrenset med kapasitet, fokuser på å bygge opp følgerskaren til en kanal av gangen. Det er tidkrevende og kostbart å bygge opp en kanal.
  3. Vær gjenkjennelig: Kampanjene dine i sosiale medier skal samsvare med bedriftens grafiske profil og bedriftens webside.
  4. Tilpass content til kanal: Du kan ha den samme kampanjen på de ulike kanalene, men du bør variere på drakten forhold til kanalens profil. Du vil ikke oppnå den samme respekten eller effekten om du deler et typisk Instagram-innlegg på LinkedIn, eller et LinkedIn-innlegg på TikTok. Tilpass kampanjene dine til de ulike kanalene!
  5. Å prøve og feile er en god læring: Husk at det er helt ok å prøve og feile før du finner det som fungerer for deg. Det viktige er å publisere, så får man heller feile litt.
  6. Ha en hjertesak: Om du vil ha stor suksess i digital markedsføring må du ha en purpose. Noe bedriften din brenner for og bidrar til slik som etisk handel, anti-mobbing, kreftforskning, miljø og bærekraft.
  7. Hashtags: Bruk hashtags flittig og klokt, hvilke nøkkelord er relevante for din bedrift og din bransje? Om du bruker en kjent hashtag for bedriftens veldedighetssak eller purpose, vil dere på sikt knytte forbindelse med likesinnede og utvide nettverket og community følelsen utover det kjente og vante.

Ekspertise innen sosiale medier

Om du ikke har egen markedsavdeling eller en inhouse SoMe-ansvarlig, anbefaler vi deg å sette det bort. Det å stimulere algoritmer og presentere innholdet i innleggene dine på en SEO-vennlig måte, krever gjerne spesialkompetanse og erfaring. Her er en oversikt over våre tjenester. Ta gjerne kontakt med Nettpakke om du trenger hjelpe til noe!

SoMe-pakken fra Nettpakke

Nettpakke stiller med eksperter i alle våre digitale fagfelt og tilbyr bredde i pakkeløsninger som er tilpasset ditt behov, enten du er liten eller stor. I sosiale medier tilbyr vi pakker for deg som ønsker å sitte i førersetet, men som ønsker en profesjonell finish. Vi har kombinasjonspakker, og kan skreddersy din kampanje om du foretrekker det. Vår SoMe-ansvarlige kan stå for din markedsføring, slik at du kan jobbe med det du kan best. Vi anbefaler deg å ta en nærmere titt på våre SoMe-pakker her.